Je zou het misschien in eerste instantie niet verwachten, maar hyperventilatie kan ook onbewust voorkomen als je ligt te slapen. Zowel chronische hyperventilatie als een hyperventilatieaanval kunnen voorkomen en hebben dezelfde symptomen als hyperventilatie overdag.

Bij een hyperventilatieaanval tijdens de slaap worden patiënten vaak wakker met een onbehaaglijk gevoel en zijn vaak in paniek. De ademhaling is versneld en ook de hartslag kan verhoogd zijn door een toename van koolzuur in het bloed.
Het is niet vreemd dat iemand paniekerig wakker wordt. Normaal gezien ben je tijdens je slaap rustig en ontspannen.

Waarom word ik wakker door een hyperventilatieaanval?

Tijdens de slaap wordt alle informatie van de dag daarvoor verwerkt en beoordeeld op zinvol of niet zinvol. Dit ordenen is belangrijk om ‘het geheugen’ goed te laten werken en het zorgt ervoor dat we ons de dag daarna beter kunnen concentreren.

Wanneer je overdag stress hebt gehad, gaat het brein die informatie tijdens je slaap ook verwerken. Deze stress kan zorgen voor een hyperventilatieaanval. Hoe meer stress je ervaart, hoe groter de kans is op een hyperventilatieaanval. Bij de meeste mensen die tijdens de slaap hyperventileren komt dit ook overdag voor.

Voordat je ’s nachts hyperventileert heeft het lichaam meestal al eerder stressgerelateerde signalen afgegeven. Een hyperventilatieaanval komt niet voor als je een keer een stressvol dagje op je werk hebt gehad. Het ontstaat meestal na een langdurige periode van spanning en/of angst.
Wanneer je dagelijks stress ervaart, komt er veel informatie het brein binnen dat tijdens je slaap goed verwerkt moet worden. Het kan zijn dat door de druk het brein de informatie op dat moment niet goed kan verwerken. Het kan zijn dat je daardoor onrustige dromen krijgt of zelfs nachtmerries. Bij aanhoudende stress kan uiteindelijk hyperventilatie ontstaan.

Wat kan ik eraan doen?

s’ Nachts hyperventileren doe je onbewust. Toch betekent dit niet dat er geen oplossing voor is. De meeste mensen die hyperventileren als ze slapen, doen dit overdag ook. Daarom ziet de behandeling er hetzelfde uit.
Het is belangrijk om de oorzaak van de klachten te achterhalen. In de meeste gevallen is spanning en/of angst de oorzaak en zal dit moeten worden aangepakt. Het kan zinvol zijn om psychologische hulp in te schaken om de stress te verminderen.
Doorgaans is het inschakelen van specialisten in de ademhaling zinvol. Zo leer je om meer grip te krijgen op jouw ademhaling. Hierdoor gaat ademhalen gemakkelijker en meer ontspannen.
De kliniek voor ademtechniek kan jou hierbij helpen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by MonsterInsights